Mechanizmy kontroli klap przeciwpożarowych

Mechanizmy kontroli klap przeciwpożarowych

Wybrana aktualność

Mechanizmy kontroli klap przeciwpożarowych
1 MAR '17
Artykuły eksperckie

Mechanizmy kontroli klap przeciwpożarowych

Na rynku dostępnych jest wiele mechanizmów kontroli klap przeciwpożarowych. W poniższym artykule omówimy trzy najbardziej popularne typy.
Mechanizm samoczynny - topikowy

Ten najprostszy i zarazem najbardziej popularny typ mechanizmu stosowany jest przede wszystkim tam, gdzie nie jest wymagana instalacja sygnalizacyjno-alarmowa. Zamknięcie klapy inicjowane jest za pomocą wyzwalacza termicznego (tzw. topika), którego temperatura topnienia najczęściej wynosi około 72°C. Niektóre z klap topikowych, które oferowane są na rynku polskim wyposażone są w bardzo prosty, ale zarazem bardzo problematyczny mechanizm, które jest uciążliwy nie tylko w czasie montażu, ale również podczas późniejszej eksploatacji.

Podczas wyboru należy więc wybrać rozwiązanie oferujące łatwe testowanie urządzenia bez dodatkowych narzędzi. Istotna jest również możliwość wymiany elementu topikowego bez demontażu całego urządzenia, a także możliwość modernizacji zmianę mechanizmu na inny np. z siłownikiem. Jest to bardzo przydatna cecha pozwalająca w sprawny i tani sposób na dostosowanie się do zmian w budynku lub wymagań prawnych. Istotnym elementem ułatwiającym montaż wszystkich klap niezależnie od mechanizmu jest także specjalny uchwyt ustalający prawidłową głębokość montażu. Istnieje również możliwość wyposażenia klap w mikroprzełączniki wskazujące pozycje przegrody.

Dużą wada tego mechanizmu jest brak możliwości podłączenia do systemu przeciwpożarowego budynku i zdalnej kontroli jej położenia przegrody. Ma kolosalny wpływ na bezpieczeństwo i czas zamknięcia klap w przypadku pożaru.

Mechanizm z elektromagnesem

Mechanizmy wyposażone w elektromagnes umożliwiają zamknięcie przegrody przy użyciu sygnału zewnętrznego. Tak samo jak w przypadku mechanizmu manualnego otwarcie klapy wymaga przekręcenia dźwigni znajdującej się na obudowie, zamknięcie przegrody jest jednak częściowo zautomatyzowane. Może być zainicjowane zarówno poprzez wyzwalacz termiczny, jak i zewnętrzny sygnał elektryczny (np. z czujnika zadymienia).

W zależności od potrzeb projektanci mogą wykorzystać dwa typy elektromagnesów:

  • sterowanych przerwą prądową - zamknięcie przegrody następuje w momencie odcięcia zasilania,
  • sterowanych impulsem prądowym - zamknięcie przegrody następuje w momencie przesłania sygnału elektrycznego.

Mechanizmy z elektromagnesem również mogą zostać opcjonalnie wyposażone w mikroprzełączniki, wskazujące pozycję przegrody.

Mechanizm z siłownikiem

Mechanizmy tego typu są najbardziej zaawansowanym technicznie, w pełni zautomatyzowanym rozwiązaniem w zakresie sterowania klapami przeciwpożarowymi. Przegroda zamyka się i otwiera przy pomocy siłownika, specjalnie zaprojektowanego do pracy z mechanizmem sprężynowym klapy. Siłownik wyposażony jest w wewnętrzny i zewnętrzny czujnik termiczny, dzięki czemu możliwe jest zamknięcie przegrody poprzez zewnętrzny sygnał elektryczny lub poprzez reakcję jednego z wyzwalaczy termicznych.

Otwarcie klapy wymaga podłączenia zasilania, które musi być stale dostarczane do urządzenia. Odcięcie zasilania jest sygnałem do zamknięcia przegrody.

Optymalny wybór do danego projektu

Każdy z powyższych mechanizmów ma wady i zalety i jest przeznaczony do innego zastosowania. Decyzja odnośnie tego który wybrać powinna być oparta głęboka analizą potrzeb i wymagań danego projektu. W celu optymalnego działania, rozbudowane systemy składające się z dużej ilości klap powinny wykorzystywać automatyzację (siłowniki i monitorowanie pozycji). Proste mechanizmy manualne sprawdzą się natomiast w mniejszych systemach.

Poza typem mechanizmu należy również zwrócić uwagę na łatwość i pracochłonność montażu, konserwacji, testowania i dostępne opcje kontroli stanu klapy.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą systemów wentylacji pożarowej Lindab. Ulotka dostępna jest TUTAJ.

Dane techniczne i zapytania sprzedażowe prosimy kierować TUTAJ.